THE TRIAL
Kafka jako obraz každodenní ruské reality. Maxim Didenko a šest performerů. Site-specific varování, aktivistická performance i psychologické divadlo.
Má trest smrti vůbec smysl?
Oceňovaný petrohradský režisér Maxim Didenko
se inspiroval známou prózou Franze Kafky i současnou ruskou realitou. Společně s šesticí performerů vytvořil jedinečnou pohybovou inscenaci, která vznikla speciálně pro probouzející se polyfunkční prostor legendárního Kina 64 U Hradeb na Malé Straně. Odtud po roce a půl putovala do nového prostoru, multižánrového centra DUP39.
Šest zkušených performerů hledá nový divadelní jazyk.
Propojuje širokou škálu žánrů od aktivistické performance k psychologickému divadlu, současný tanec, cirkus, pohybové divadlo s prvky hudebního a dokumentárního divadla.
Maxim Didenko se kromě Kafkova Procesu inspiroval
autentickými přepisy výslechů současných politických vězňů, korespondencí a výpověďmi u soudů. V inscenaci reflektuje projevy sovětských trestanců obžalovaných v období stalinismu i odsouzených nacistů v rámci Norimberského procesu. The Trial se zamýšlí nad etickým a humanistickým smyslem soudů a samotného trestu smrti. Kafkova absurdita se postupně stává obrazem každodenní ruské reality, sto let starý námět je opět aktuální.
Premiéra: 27. a 28. únor 2017
Režie: Maxim Didenko (RU)
Výprava: Pavel Semchenko (RU)
Kostýmy: Jana Stanulová (CZ)
Hudba: Ivan Kushnir (RU)
Světelný design: Mikoláš Holba (CZ)
Projekce: Oleg Michaylov (RU)
Sound design: Andrey Shvestov (RU)
Producent: ProFitArt
Koproducent: Jsme U Hradeb, z.s.
Účinkují: Róbert Nižník (CZ/SK), Martin Šalanda (CZ), Marta Sobotková (CZ), Jun Wan Kim (CZ/KR), Nela Kornetová (CZ/NO), Roman Zotov (CZ/RU)
„Didenko dokonale oživil bývalý podzemní kinosál, jeho boční stěny i strop. Studené, ještě mrtvé, avšak stále velkolepé prostředí dodává projektu stísňující atmosféru. Režisér pracuje s projekcemi, které jsou promítány, kde jen to je možné. Vytváří tak dokonalý obraz našeho pramálo osobního, depresivního světa. Teplo a život dodává především dřevo, které se však postavám stává břemenem.
Na začátku povstane nahý muž (Martin Šalanda), aby byl životem smýkán, lidmi uzurpován a skončí obětován. Je to obraz lidského údělu, trpkého, bez sebemenší naděje. V této rovině, silně symbolistické – nechybí jablko, které mu nabízí hříšná žena (Nela H. Kornetová), ani ukřižování – je projekt obrazivý, divákům přístupný, třeba v abstraktní, intuitivní rovině.“
(Lenka Dombrovská, www.divadelni-noviny.cz, 20. března 2017)
Pro pořadatele
Technické podmínky potřebné pro vystoupení The Trial si můžete stáhnout zde: technický rider. Další informace o hostování vám rádi zodpovíme na production@profitart.cz.